CZUJNIKI TPMS

Serwis systemu kontroli cisnienia w oponach TPMS

 

Co to jest TPMS?

System kontroli cisnienia w oponach (TPMS) to zintegrowany z pojazdem system, który na biezaco monitoruje cisnienie gazu w oponie. Istnieja dwa rózne typy systemów: bezposredni (pomiar cisnienia za pomoca czujnika w feldze), oraz posredni (pomiar za pomoca czujnika ABS w aucie). Wyswietlacz na desce rozdzielczej pojazdu ostrzega kierowce, jezeli system wychwyci spadek cisnienia w jednej lub wiecej opon.

TPMS spelnia trzy funkcje:

  • Zwieksza bezpieczenstwo jazdy
  • Zapobiega zwiekszonemu zuzyciu paliwa spowodowanego niewlasciwym cisnieniem w oponach
  • Zapobiega zwiekszonemu zuzyciu ogumienia spowodowanego zmniejszonym cisnieniem w oponach

Jakie wymagania prawne musi spelniac czujnik TPMS?

Zgodnie z Dyrektywa UE, od 01 listopada 2014 roku, wszystkie nowe pojazdy opuszczajace salony polskich dealerów samochodowych, musza byc wyposazone fabrycznie w czujniki cisnienia TPMS. Rozporzadzenie nie przewiduje jednak, jaki system kontroli cisnienia w oponach powinien byc zastosowany, wiec dozwolone sa oba systemy, zarówno bezposredni jak i posredni, które, spelniaja warunki Regulacji ECE-R 64. ECE-R 64 stanowi wylacznie o funkcjonalnosci systemów, ale nie narzuca, czy czujnik powinien byc oryginalny czy z rynku wtórnego.

Na co nalezy zwrócic uwage przy zakupie felg?

Jesli pojazd jest juz wyposazony w TPMS to nalezy ustalic, czy jest to system posredni czy bezposredni. W pierwszym przypadku, felgi mozna kupic w tradycyjny sposób, gdyz ich zakup nie wplynie w zaden sposób na zamontowany w aucie system TPMS.

Jesli w Twoim aucie TPMS jest systemem bezposrednim, wówczas nalezy przy zakupie felg zwrócic uwage na nastepujace kwestie:

1. Czy wybrany model/wzór felgi spelnia wszystkie wymagania dotyczace montazu czujnika TPMS?

2. Ze wzgledu na zlozonosc technologii TPMS, zalecamy korzystanie z pomocy wylacznie specjalistycznych firm. Warsztaty te sa wyposazone w odpowiedni 
   sprzet programujacy, oraz narzedzia do wymiany opon, konserwacji i rozwiazywania innych problemów (np. ostrzezenie na wyswietlaczu)!

Dane techniczne oraz informacje dotyczace konserwacji i serwisu czujników TPMS

Jakie róznice wystepuja pomiedzy systemem bezposrednim, a posrednim?

Bezposredni system dokonuje pomiaru cisnienia w oponach przez czujnik zintegrowany z kolem, a informacje sa przenoszone bezprzewodowo do urzadzenia kontrolujacego w pojezdzie. Rózne wyswietlacze, poszczególnych modeli aut dostarczaja kierowcy informacje o biezacej wartosci cisnienia albo ostrzezenie, kiedy cisnienie w oponach jest zbyt niskie. Takie systemy sa bardzo precyzyjne, poniewaz monitoruja cisnienie bezposrednio dla kazdego kola.

Jak dziala system posredni?

Za pomoca systemu posredniego, zintegrowane z ABS i trakcja czujniki monitoruja poszczególne predkosci obrotowe kól. Róznice moga sie pojawic w momencie spadku cisnienia w oponach, a ponadto, cisnienie zalezne jest od oscylacji kól i jest mierzone przez zaawansowany proces przetwarzania sygnalu. Kazda zmiana w postaci jakiegokolwiek spadku cisnienia jest natychmiast wychwytywana.

Jakie sa wady i zalety takich systemów?

Bezposredni TPMS pozwala na bardzo precyzyjne zbieranie danych i posiada dodatkowe funkcje, takie jak rozpoznanie pozycji opon, wykrywanie utraty cisnienia podczas postoju pojazdu i monitorowanie cisnienia powietrza w oponie kola zapasowego. Jednakze system ten wymaga poniesienia dodatkowych kosztów i szczególnej uwagi przy wymianie opon, czy ich konserwacji. Wszystkie opony w pojezdzie (letnie, zimowe, zapasowe) musza byc wyposazone w prawidlowo dzialajacy czujnik.

TPMS posredni jest mniej precyzyjny, poniewaz nie mierzy ani cisnienia, ani temperatury w oponach, ponadto, nie wykrywa spadku cisnienia podczas postoju auta. Jednak system jest znacznie latwiejszy w utrzymaniu i mniej kosztowny, poniewaz kola nie sa wyposazone w czujniki cisnienia.

Jaki wplyw ma system TPMS na utrzymanie i serwis pojazdu?

Korzystanie z TPMS podczas jazdy, a takze w obliczu kwestii utrzymania samochodu stwarza nowe wyzwania, zarówno dla kierowcy, jak i warsztatu:
Wlasciciel pojazdu, którego samochód jest wyposazony w bezposredni system TPMS, nie bedzie mógl samodzielnie zmienic opony, ale bedzie potrzebowac pomocy specjalnie wykwalifikowanego serwisanta, aby odpowiednio dopasowac, dokonac kalibracji i sprawdzic czujnik w kole. Ze wzgledu na wprowadzenie rozporzadzenia w calej UE , rozwój nowej technologii zwiazanej z czujnikami TPMS spowoduje, ze warsztaty wulkanizacyjne oraz specjalistyczne serwisy beda szkolic swoich pracowników i inwestowac w niezbedny sprzet.

Czy mozna samodzielnie wlasciwie dopasowac bezposredni system TPMS?

Montaz opon to kwestia zwiazana z bezpieczenstwem, wiec wymaga specjalistycznej wiedzy (np. umiejetne oszacowanie stanu zuzycia opony, czy zastosowanie odpowiedniego momentu dokrecania srub). Dlatego ZALECA sie dokonywanie tego typu prac i uslug wylacznie w wyspecjalizowanych warsztatach i serwisach.

Bezposrednie systemy TPMS to takze rózne nowe wymagania techniczne:

  • Koniecznosc kontroli zaworu przy kazdej wymianie kól, aby zapobiec jego zuzycu.
  • Dla nowych opon: w celu zapewnienia sprawnej komunikacji pomiedzy czujnikiem a odbiornikiem TPMS, nalezy dokonac nowej konfiguracji czujników do pojazdu, w sytuacji, gdy sa uzywane nowe czujniki (nowy ID czujnika) badz nastepuje zmiana polozenia kól wyposazonych w czujniki.
  • Podczas wymiany opon nalezy dokladnie sprawdzic poziom naladowania baterii czujników.
Newsletter
Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera!
Wyślemy Ci powiadomienia o atrakcyjnych promocjach i nowościach.