Co to jest TPMS?
System kontroli cisnienia w oponach (TPMS) to zintegrowany z pojazdem system, który na biezaco monitoruje cisnienie gazu w oponie. Istnieja dwa rózne typy systemów: bezposredni (pomiar cisnienia za pomoca czujnika w feldze), oraz posredni (pomiar za pomoca czujnika ABS w aucie). Wyswietlacz na desce rozdzielczej pojazdu ostrzega kierowce, jezeli system wychwyci spadek cisnienia w jednej lub wiecej opon.
TPMS spelnia trzy funkcje:
Jakie wymagania prawne musi spelniac czujnik TPMS?
Zgodnie z Dyrektywa UE, od 01 listopada 2014 roku, wszystkie nowe pojazdy opuszczajace salony polskich dealerów samochodowych, musza byc wyposazone fabrycznie w czujniki cisnienia TPMS. Rozporzadzenie nie przewiduje jednak, jaki system kontroli cisnienia w oponach powinien byc zastosowany, wiec dozwolone sa oba systemy, zarówno bezposredni jak i posredni, które, spelniaja warunki Regulacji ECE-R 64. ECE-R 64 stanowi wylacznie o funkcjonalnosci systemów, ale nie narzuca, czy czujnik powinien byc oryginalny czy z rynku wtórnego.
Na co nalezy zwrócic uwage przy zakupie felg?
Jesli pojazd jest juz wyposazony w TPMS to nalezy ustalic, czy jest to system posredni czy bezposredni. W pierwszym przypadku, felgi mozna kupic w tradycyjny sposób, gdyz ich zakup nie wplynie w zaden sposób na zamontowany w aucie system TPMS.
Jesli w Twoim aucie TPMS jest systemem bezposrednim, wówczas nalezy przy zakupie felg zwrócic uwage na nastepujace kwestie:
1. Czy wybrany model/wzór felgi spelnia wszystkie wymagania dotyczace montazu czujnika TPMS?
Dane techniczne oraz informacje dotyczace konserwacji i serwisu czujników TPMS
Jakie róznice wystepuja pomiedzy systemem bezposrednim, a posrednim?
Bezposredni system dokonuje pomiaru cisnienia w oponach przez czujnik zintegrowany z kolem, a informacje sa przenoszone bezprzewodowo do urzadzenia kontrolujacego w pojezdzie. Rózne wyswietlacze, poszczególnych modeli aut dostarczaja kierowcy informacje o biezacej wartosci cisnienia albo ostrzezenie, kiedy cisnienie w oponach jest zbyt niskie. Takie systemy sa bardzo precyzyjne, poniewaz monitoruja cisnienie bezposrednio dla kazdego kola.
Jak dziala system posredni?
Za pomoca systemu posredniego, zintegrowane z ABS i trakcja czujniki monitoruja poszczególne predkosci obrotowe kól. Róznice moga sie pojawic w momencie spadku cisnienia w oponach, a ponadto, cisnienie zalezne jest od oscylacji kól i jest mierzone przez zaawansowany proces przetwarzania sygnalu. Kazda zmiana w postaci jakiegokolwiek spadku cisnienia jest natychmiast wychwytywana.
Jakie sa wady i zalety takich systemów?
Bezposredni TPMS pozwala na bardzo precyzyjne zbieranie danych i posiada dodatkowe funkcje, takie jak rozpoznanie pozycji opon, wykrywanie utraty cisnienia podczas postoju pojazdu i monitorowanie cisnienia powietrza w oponie kola zapasowego. Jednakze system ten wymaga poniesienia dodatkowych kosztów i szczególnej uwagi przy wymianie opon, czy ich konserwacji. Wszystkie opony w pojezdzie (letnie, zimowe, zapasowe) musza byc wyposazone w prawidlowo dzialajacy czujnik.
TPMS posredni jest mniej precyzyjny, poniewaz nie mierzy ani cisnienia, ani temperatury w oponach, ponadto, nie wykrywa spadku cisnienia podczas postoju auta. Jednak system jest znacznie latwiejszy w utrzymaniu i mniej kosztowny, poniewaz kola nie sa wyposazone w czujniki cisnienia.
Jaki wplyw ma system TPMS na utrzymanie i serwis pojazdu?
Korzystanie z TPMS podczas jazdy, a takze w obliczu kwestii utrzymania samochodu stwarza nowe wyzwania, zarówno dla kierowcy, jak i warsztatu:
Wlasciciel pojazdu, którego samochód jest wyposazony w bezposredni system TPMS, nie bedzie mógl samodzielnie zmienic opony, ale bedzie potrzebowac pomocy specjalnie wykwalifikowanego serwisanta, aby odpowiednio dopasowac, dokonac kalibracji i sprawdzic czujnik w kole. Ze wzgledu na wprowadzenie rozporzadzenia w calej UE , rozwój nowej technologii zwiazanej z czujnikami TPMS spowoduje, ze warsztaty wulkanizacyjne oraz specjalistyczne serwisy beda szkolic swoich pracowników i inwestowac w niezbedny sprzet.
Czy mozna samodzielnie wlasciwie dopasowac bezposredni system TPMS?
Montaz opon to kwestia zwiazana z bezpieczenstwem, wiec wymaga specjalistycznej wiedzy (np. umiejetne oszacowanie stanu zuzycia opony, czy zastosowanie odpowiedniego momentu dokrecania srub). Dlatego ZALECA sie dokonywanie tego typu prac i uslug wylacznie w wyspecjalizowanych warsztatach i serwisach.
Bezposrednie systemy TPMS to takze rózne nowe wymagania techniczne: